onsdag 13. oktober 2010

Norskfaget og jeg

. At vi lærer nynorsk synes jeg er teit. Faget nynorsk burde være valgfritt, men da hadde kanskje ingen valgt det? Men vi bruker nesten ikke dette skriftspråket. Selv synes jeg det er rart at vi skal lære et "språk" som er satt sammen av alle de norske dialektene. I hverdagen møter vi nesten ingen som snakker nynorsk, unntatt nyhetsoppleserne på NRK. Selv hadde jeg ikke lest nynorske bøker hvis vi ikke hadde hatt nynorsk på skolen. Jeg synes vi burde ha nynorsk som valgfritt fag på videregående akkurat som vi kan velge kjemi eller samfunnsøkonomi, og heller fokusere mer på grammatikk i bokmål. Da blir det lettere å lære nye språk som eks tysk. Veldig mange, eller flertallet er negative til dette faget. Nynorsk kan skape forvirring for ungdommen som heller burde konsentrere seg om "viktigere" fag, som matte og naturfag. 



1 kommentar:

  1. Er tegneserien ment for å illustrere poenget om viktige fag som matte, da? :p

    SvarSlett