tirsdag 26. oktober 2010

skrivetips

Mange ganger synes jeg det er veldig vanskelig å begynne på å skrive en tekst. Da tenker jeg alltid, hvorfor ikke hoppe over begynnelsen og skrive det andre først? Dette funker som oftest, men hvis hodet er tomt så er det lurt å finne litt inspirasjon. Kanskje lese artikler og innlegg på internett eller i avisen? Det kommer ann på hvilken type tekst man skal skrive, men personlige erfaringer kan også komme godt med. Du kan skrive om noe man selv har opplevd eller en historie du har blitt fortalt. Selv synes jeg det er viktig å lese bøker og forestille seg en annen verden der ikke alt er likt som her. La fantasien gå litt løpsk og fantasere seg inn i en fantasiverden som ingen andre kan forestille seg. Noe som også er lurt å tenke på er at teksten skal interessere leseren slik at han eller hun vil lese igjennom hele teksten.  Den skal ikke være kjedelig å lese, leseren skal sitte igjen med tanker og kanskje spennende spørsmål om teksten. Hvordan kan man bli en bedre tekst-skriver? Da synes jeg det er viktig å lese bøker og få nye innskudd fra for eksempel filmer, nyheter og medier. Det å øve på å skrive er også viktig, kanskje skrive noen tekster om noe som interesser deg eller noe du har stor kunnskap om. Da blir det alltid litt lettere å skrive. I norskboken finner vi forskjellige måter man skal skrive en tekst og hva de ulike sjangerne skal inneholde :)

1 kommentar:

  1. Dette var en bra beskrivelse av hvordan du jobber før du skal skrive en tekst. Det var veldig greit å lese fordi jeg fikk med meg noen tips på veien!

    SvarSlett